ԱՄՆ-ի նորընտիր նախագահ Դոնալդ Թրամփը, պաշտոնը ստանձնելու առաջին իսկ օրից, ծրագրում է վերականգնել իր «առավելագույն ճնշման ռազմավարությունն Իրանին սնանկացնելու համար»՝ գրում է Financial Times-ը: «Առավելագույն ճնշման» արշավը նպատակ ունի զրկել Իրանին բանակը հզորացնելու հնարավորությունից, սակայն վերջնական նպատակը Թեհրանին միջուկային նոր համաձայնագրի շուրջ բանակցությունների մղելն է։               
 

«Ալեքսանդր Մյասնիկյան. նրա կյանքի պատմությունը» գրքից

«Ալեքսանդր Մյասնիկյան. նրա կյանքի պատմությունը» գրքից
01.04.2024 | 21:58

«ՄԻՔԱՅԵԼ ՆԱԼԲԱՆԴՅԱՆԻ ՊԱՏՄԱԿԱՆ ԱՐԺԱՆԻՔԸ»

1911 թ. Ա. Մյասնիկյանը գերազանցությամբ ավարտում է Մոսկվայի պետական համալսարանի իրավաբանական ֆակուլտետի տնտեսագիտության բաժինը և անմիջապես կանչվում է պարտադիր զինվորական ծառայության: Նա իր զինվորական ծառայությունն անցկացնում է Մոսկվայի կայազորի զորքերի կազմում: Այստեղ նա ձեռք է բերում ռազմական հմտություններ և զորացրվում պահեստի ենթասպայի կոչումով:

Մյասնիկյանը նորից բնակություն է հաստատում Մոսկվայում և մինչև Առաջին համաշխարհային պատերազմի սկիզբը շարունակում է զբաղվել անլեգալ հեղափոխական աշխատանքով, դառնում Մոսկվայի բոլշևիկյան կազմակերպության երևելի անդամներից մեկը:

Այդ տարիներին Ա. Մյասնիկյանը զբաղվում է հայ հասարակական մտքի պատմության հարցերով, հանդես գալիս մի շարք հոդվածներով: 1910 թ. Մոսկվայում նա հայերեն հրապարակում է «Միքայել Նալբանդյան» ուսումնասիրությունը արդեն «Ալ. Մարտունի» գրական կեղծանունով:

Վիճարկելով Լեոի տեսակետը, որով Նալբանդյանը դիտվում էր առավելապես որպես բանաստեղծ, Ա. Մյասնիկյանը տարօրինակ թյուրիմացություն է համարում, որ նոր ժամանակների ռուսահայ ամենից առաջնակարգ գրական դեմքը`Միքայել Նալբանդյանը, հերքվում է որպես հրապարակախոս և միայն բանաստեղծ է հայտարարվում:

Ցավալի է, այնուհետև ընդգծում է Մյասնիկյանը, որ «Նալբանդյանին մեզ մոտ չգիտեն, իմացողներն էլ նրան չեն հասկանում, որ... հայ լիբերալների անվանաշարքում հիշատակվում է Նալբանդյանի անունը» (Ա. Մյասնիկյան, Ընտիր երկեր, Երևան, 1957, էջ 18):

Եվ Ա. Մյասնիկյանը խորությամբ վերլուծում և հանրությանն է ներկայացնում Միքայել Նալբանդյանին իր ամբողջ վեհությամբ, հայացքների կուռ շարադրմամբ: Բայց Մյասնիկյանը դրանով չի բավարարվում: Նա Նալբանդյանի հասարակական-քաղաքական հայացքները կապում է ժամանակի խնդիրների հետ և դրանով ընդգծում Նալբանդյանի հայացքների այժմեականությունը:

«Միքայել Նալբանդյանի պատմական արժանիքը,-գրել է Մյասնիկյանը,- այնքան մեծ է, որքան երկար է այն տարածությունը, որ բաժանում է մեզ Նալբանդյանի էպոխայից. այդ արժանիքն այնչափ բարձր է, որքան որ ներկայումս քառակուսի գլխի տեր մարդիկ շարունակում են որոճալ ագրարային սոցիալիզմը,իմաստալի` վաթսունական թվականներին և անհեթեթ` մեր օրերում»:

«Միքայել Նալբանդյանի նշանակությունը,-շարունակում է Մյասնիկյանը,- և խոշոր է. այն մեծ է այն աստիճան, որ Նալբանդյանն իր շրջանի գրողների շարքում մի եզակի դեմք է` շնորհիվ հայ ճղճիմ իրականության համար արժեքավոր նորություն ներկայացնող իր գաղափարների, մանավանդ շնորհիվ իր գաղափարների դրական տարրերի, որոնք մինչև այժմ էլ չեն կորցրել իրանց թարմությունը» (նույն տեղը, էջ 41-42):

Ասվածին ուզում եմ ավելացնել հետևյալը․ անցած տասնամյակներում երևան են եկել բազմաթիվ աշխատություններ նվիրված Միքայել Նալբանդյանի կյանքին ու գործին: Բայց դրանց մեջ Ա. Մյասնիկյանի աշխատությունն այսօր էլ չի կորցրել իր թարմությունը և անհրաժեշտ է նրա վերահրատարակումը, որտեղ այժմյան նոր սերունդը կարող է գտնել իր համար շատ հետաքրքիր հարցերի պատասխանը:

1912 թ. Բաքվում հրատարակված «Մեր ուղին» ժողովածուի մեջ տպագրվեց Ա. Մյասնիկյանի «Արդի տնտեսական կյանքը» աշխատությունը: Այստեղ Մյասնիկյանը հարուստ ու բազմատեսակ վիճակագրական նյութերի հիման վրա խորությամբ վերլուծում է Կովկասում կապիտալիստական հարաբերությունների առաջացման ու զարգացման հարցերը:

1913 թ. դեկտեմբերի 17-ին Մոսկվայի հանրահայտ Պոլիտեխնիկական թանգարանի դահլիճում Ա. Մյասնիկյանը հանդես է եկել «Հայկական հարցը» թեմայով դասախոսությամբ: Իր դասախոսության մեջ Մյասնիկյանը պարզաբամում է հայկական հանրությանն այդ ժամանակ հուզող հետևյալ հարցերը:

Առաջին. 19-րդ դարի ընթացքում ձևավորված հայ հասարակական մտքի բնութագրությունը:

Երկրորդ. Հայ բնակչության վիճակը Թուրքիայում և այդ կապակցությամբ արևմտյան տերությունների դիվանագիտության նպատակները:

Երրորդ. Հայ իրականության մեջ գործող քաղաքական կուսակցությունների դիրքորոշումը հայկական հարցի վերաբերյալ:

Չորրորդ. Հայկական հարցի վերաբերյալ բոլշևիկյան կուսակցության վերաբերմունքը:

1914 թ. մարտի 18-ին նույն դահլիճում Ա. Մյասնիկյանը հանդես է գալիս դասախոսությամբ նվիրված Հովհաննես Հովհաննիսյանի, Հովհաննես Թումանյանի և Ալեքսանդր Ծատուրյանի պոեզիայի հասարակական նշանակությանը:

«ՈՐՔԱՆ ՄՈՒԹ Է ԳԻՇԵՐԸ, ԱՅՆՔԱՆ ՊԱՅԾԱՌ ԵՆ ԱՍՏՂԵՐԸ»

Հայ գրերի գյուտի 1500 և հայկական տպագրության 400-ամյակին նվիրված «Երկու մշակութային տոն» հոդվածում, որը տպագրվել է 1913 թ. նոյեմբերի 26-ին «Մշակ» թերթում, Ա. Մյասնիկյանն ընթերցողի առջև բացում է հայ ժողովրդի մշակութային պատմության ծալքերը և նշում.

«Հայերն էլ հին ազգ են. նրանք ունեն իրենց պատմականորեն զարգացած մշակույթը, որ 1500 տարի սրանից առաջ, հանձին իր հանճարեղ գլուխներից մեկի` Մեսրոպ Մաշտոցի, ստեղծել է հայ գիրը: Այդ երևույթը 5-րդ դարում առաջ է բերել այն ժամանակի հարուստ, բեղուն գրականությունը, գրաբարյան գրականությունը` իր մի շարք տաղանդավոր երկերով և նույնքան տաղանդավոր մատենագիրներով»:

«Բայց նշանակալից է այն հանգամանքը,-շարունակել է Մյասնիկյանը,-որ տառերի գյուտով առաջին անգամ հայ ժողովրդի մեջ ձգվում են Մեծ Քարոզչի եղբայրության ու հավասարության գաղափարները, որոնք համապատասխանում էին ժամանակի տրամադրությանը...Նույն դարում առաջ է մղվում և ժամանակի մտավորականության, որը ներկայացնողը կրոնավորներն են եղել, իդեալը` նրա հասարակական առաքելության հարցը»:

Այստեղ Ա. Մյասնիկյանը հիշատակում է 5-րդ դարի փայլուն ու սրամիտ գրող Եզնիկ Կողբացուն և ընդգծում հետևյալը. «Եզնիկ Կողբացին գտնում է, որ հասարակական գործիչը չպետք է տարվի մարմնական-ընչասիրական ձգտումներով, ասինքն` որ նա պետք է լինի ամենից առաջ հասարակական մարդ, անհատ` տարված հասարակական գաղափարներով: «Ընչասիրությունը կռապաշտության գործակիցն է»,-ասում է Կողբացին: «Կրոնավոր մարմնասերը խոզի նման է»,-որոշում է նա»:

Ա. Մյասնիկյանն անմտություն է համարում գաղափարականություն պահանջել այսօրվա կրոնավորից, որը «անցրել է իր դարը և իր միսիան հանձնել է այլ մտավոր խավերի», որոնցից էլ այժմ պահանջվում է հասարակական գործը:

Ի՞նչ է իրենից ներկայացնում հայ մտավորականությունը, հարցնում է Ա. Մյասնիկյանը և տալիս է հետևյալ պատասխանը, որն ուզում եմ ամբողջությամբ ներկայացնել մեր ժամանակակից ընթերցողի ուշադրությանը:

«Դա էլ ճահճացած ու այլասերման ճանապարհին կանգնած մի խավ է: Հասարակականի կողքից նա անցնում է միանգամայն անտարբեր կերպով:

Հայ բժիշկը սոսկ բժիշկ է, հայ փաստաբանը լոկ փաստաբան է, հայ ինժեները միմիայն ինժեներ է: Նրանցից ամեն մեկը, նստած իր սենյակում, մտածում է լոկ իր օրվա պարենի, իր անձնական հաճույքների, իր երջանկության մասին:

Դա բուսական կյանք վարող տարր է՝ տարված որկրային բնազդներով, անընդունակ որևէ հասարակական աշխատանքի:

Իսկ հայ վարժապետի մասին չենք խոսում, որովհետև նա ինքն էլ չէ խոսում առհասարակ: Մնում են մի զույգ, մի կենտ հայ գրականագետներ...

Մտավորականության ծիլն ուսանողությունն է: Ի՞նչ է ներկայացնում այսօր հայ ուսանողական սերունդը, որ իր շարքերում հազարներ է հաշվում:

Նա ամենից առաջ շատ անկազմակերպ է, նույնիսկ՝ ավելին: Դա նույնպես անհասարակական տարր է: Ոչ մի լուսավոր էջ ու հուսատու դեմք չունի նա: Հեռավոր նմանություն անգամ չկա նրա և 60-ական ու 70-ական թվականների իդեալիստ ուսանողության միջև, որի տեղը մի քանի տասնյակ է եղել միայն:

Ահա և ժողովուրդը, այդ միակ կենդանի տարրը` շարունակ տարուբերվող իր չար ու բարիով, իր խինդերով ու հեծեծանքներով, ժողովուրդը, որը ծնողն է մշակույթն առաջ մղող ուժերի:

Սակայն այդ ժողովրդի վիճակն այսօր նախանձելի չէ:

Խավարն ու մութն են պատել նրան` բնության խավարը, հասարակական մութը: Տակավին մտավորապես ետ ընկած, տակավին ցիրուցան է այդ ժողովուրդը:

Եվ թվում է, թե մթության ու խավարի մեջ նա կկորչի:

Բայց բանաստեղծն ասել է. «Որքան մութ է գիշերը, այնքան պայծառ են աստղերը» :

Ժողովրդին շրջապատող խավարի միջից փայլում են նրա գլխին աստղերը, և նրանց մեջ խոսքի աստղը, որոնք լուսավորում են սարերի գագաթները:

Ժողովրդին պետք է հանել այդ սարերը, նրանց լուսավորող կատարները:

Խոսքի, լեզվի պայծառ աստղը պետք է որ դուրս բերե ժողովրդին խավարի միջից» (նույն տեղը, էջ 79-80):

Այդ հոդվածում Ա. Մյասնիկյանը մի միտք էլ է արտահայտում, որի կարևորությունն այժմ էլ է զգացվում: «Մինչև այսօր,-գրել է նա,-հին հայ միտքը, գրականությունը քննվել է սոսկ լեզվաբանական ու բանասիրական տեսակետներից. այնտեղ բացակայել է հասարակական ու պատմական ուսումնասիրությունը: Թե չէ մենք շատ բան կիմանայինք, կծանոթանայինք հայ մտքի արժեքավոր երևույթներին: Իսկ նրանք եղել են: Դրան ապացույց` հայոց նոր գրականության հենց առաջին շրջանը` վերածնության էպոխան, որը տվել է, ի թիվս այլոց, և առողջ գաղափարներ ու գրական դեմքեր» (նույն տեղը, էջ 79):

Ա. Մյասնիկյանի հրապարակախոսության մեջ կարևոր տեղ են զբաղեցնում ազգային հարցի վերաբերյալ գրված աշխատությունները: 1913 թ. նա գրեց «Ազգային հարցի լուծման մասին», իսկ 1914 թ.՝ «Ազգային հարցը մոտիկ անցյալից Ռուսաստանում»:

Վլադիմիր ՊԵՏՐՈՍՅԱՆ

Դիտվել է՝ 3302

Մեկնաբանություններ